dissabte, 17 de setembre de 2011

LAKME I ELS SPOTS


A les acaballes del segle XIX el compositor Leo Debussy va escriure l’opera en 3 actes Lakhme. Tracta de l’amor impossible entre una noia hindú filla d’un sacerdot del culte a Brahma i un oficial anglès. Òbviament la història acaba malament, sobretot per la noia, que manté la tradició d’altres protagonistes femenines del món de l’òpera com Madame Butterfly, Carmen, Aida o la Bohème. Potser l’obra solament seria recordada pels més erudits sinó fos per un tema de destaca per damunt dels altres i que s’ha fet famós arreu del món. El duet de les flors és un tema molt bonic, d’una bellesa inqüestionable, i que ha estat víctima dels publicistes més insensibles, que han gosat utilitzar aquesta peça per anunciar cotxes, rentadores o què se jo quins altres productes.

Aquest ús de la música per part dels anunciants corrompeix i banalitza la música, convertint-la en un instrument al seu servei i vinculant-la per sempre al seu producte. És difícil gaudir d’una peça per si mateixa si algú la utilitat per vendre’ns alguna cosa.

Abans de que algun altre mad men decideixi fer un mal us d’aquest tema, fem que els nostres alumnes puguin gaudir i emocionar-se amb les notes de Viens Malika, el duet de les flors.




El nostre easter egg de la setmana ens porta a un fragment d’una pel·lícula escrita per Tarantino i dirigida per Tony Scott on utilitza aquest tema per augmentar l’emoció de l’escena. En aquest cas l’ús no es banal.